10-03-13

directietweedaagse in Duinse Polders

Donderdag 7 maart en vrijdag 8 maart werd er in Blankenberge een tweedaagse georganiseerd voor de directeurs.

Allen daarheen dus.  Met ongeveer 280 directeurs vanuit heel Vlaanderen werden we geboeid door verschillende sprekers en professoren die ons deden nadenken over het onderwijs in de 21ste eeuw.

Hierbij kunnen we opmerken dat vooral het werken met ieders talenten sterk naar voor werd gebracht.

Iets waar we met het hele team zeker kunnen over nadenken.

De aankondiging was alvast veel belovend.  De uitkomst heel inspirerend.

"In onze maatschappij speelt de school een gewaardeerde sleutelrol. Slaagt ze er echter in om die ontwikkelingen bij te houden? Is ze er van overtuigd dat ze de school van de toekomst moet uitvinden en er niet is om de school van vorige eeuw te herstellen? Is onderwijs er van overtuigd dat ze mensen dient te vormen die verantwoordelijk zullen zijn voor de levensverwachting of –eisen van de volgende generaties van 2020 tot 2070? 

Is ze er van overtuigd dat de kwaliteit van haar onderwijs staat en valt met de kwaliteit van de leraar en de kracht van de leeromgeving die ze creëert? Is ze er van overtuigd dat het leren evolueert van een passieve consumptie van onderwijs naar een actieve vorm van leren waarbij ‘leren’ het expliciete doel is: leren leren, leren denken, leren reguleren, leren samenwerken, leren uitvoeren, leren omgaan, leren houden van, leren leven, leren geloven.

Is de school bereid om zich van onderen uit te hervormen en hierbij rekening te houden met wat effectief het best werkt? Is ze bereid om te onderzoeken welke leraars in welke situaties welk onderwijs te bieden om het verschil te maken? Is ze bereid om gebruik te maken van de grote hoeveelheid kennis, opgedaan door onderwijsonderzoek? 

Op deze tweedaagse directeurs maken we dankbaar gebruik van de kennis en inzichten van:

- Kim Bellens die in naam van effectiviteit de grenzen van de onderwijsvrijheid aftast

- Saskia Dieleman en Stefan Erens die vanuit hun ervaringen met straatkinderen inspirerend willen zijn voor elke school

- Roger Standaert die wil aantonen hoe belangrijk een ononderbroken schoolloopbaan is voor kinderen en jongeren van 2,5 jaar tot het einde van de leerplicht

- Johan van Braak die zich afvraagt of er in het basisonderwijs al sprake is van een digitale revolutie

- Kris Van den Branden die blijft stilstaan bij duurzaam onderwijs voor de 21ste eeuw als een uitdaging voor alle scholen

- Marc Van den Brande die imago en identiteit als toekomst van de katholieke basisschool ziet."

Aldus de hoofdbegeleider Didier Finet

10:07 Gepost door Sabine Biebauw | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.